Advokat med kontant forsvar

Fantastisk bra oppsummering av advokat Dag Sverre Aamodt, som sender inn dette til oss for å vise hvordan det står til med lovverket og forståelsen av det rundt kontanter. KAN Noen nekte å ta imot kontanter? NEI, sier advokaten, og forklarer her konsekvensene for dem som forsøker. Kjenner du noen som trenger å vite dette? Vi synes det er viktig at så mange som mulig kjenner til hvor gode rettigheter vi som forbrukere faktisk har om noen prøver å nekte oss å betale kontant. Så her er hans innlegg:

«Norske kroner er tvungent betalingsmiddel. Man kan ikke nekte å ta imot kontanter. Dersom noen nekter å ta imot kontanter, f eks. I helsevesenet, inntrer såkalt kreditormora. Det betyr dels at midligholdsbeføyelser ikke kan gjøres gjeldende, men også at oppgjørsstedet endrer seg fra kreditors forretningssted til debitors, Dvs at helseforetaket må komme hjem til deg og hente oppgjør.

Dersom butikker, cafeer eller lignende henvender seg til det alminnelige publikum, men nekter å ta imot kontanter, gir det  kunden anledning til å dekningskontrahere, Dvs kjøpe fra en annen butikk. Alle kostnader ved dekningskontrahering kan kreves erstattet av den forretning som ulovlig nektet å ta imot kontant betaling, herunder høyere pris, reisekostnader, tap som følge av forsinkelser mv.

I virkeligheten er ikke dette så praktisk for den enkelte kunde å  gjøre gjeldende, men tvisteloven åpner nå for gruppesøksmål, så flere kan gå sammen. Her er det åpninger for aksjoner. Det er bare noen måneder siden jeg sjekket loven, Lov om Norges Bank, og bestemmelsen er ikke endret. Inntil loven endres gjelder den og ingen næringsdrivende eller offentlig etat, herunder buss, toaletter mv. kan nekte.»

Mvh Dag Sverre Aamodt.

Latest posts by Jørn Wad (see all)

5 Kommentarer på "Advokat med kontant forsvar"

  1. Toyota i oslo nekter kontanter virker det som.Og det står plakater ved kundeskrankene hvor man er tvunget til å betale med kort siden de ikke har vekslepenger å gi tlbake kunden i kassen lenger.De har skrevet at de ikke har vekslepenger å gi tilbake til kundene.Og de lager stor drama og snakker høyt sånn at andre kunder bak i køen og hører når man skal betale 698 kroner for eu kontrollen og man ikke har eksakt beløp med seg.Og sier at det blir så tungvindt for dem å si ifra til regnskapsavdelingen sin på alnabru at de må overføre vekslepenger til kunden i bank.Tok ut penger i minibak igår og viste toyota uttakskvitteringen og at jeg har ærlig tjente penger.

  2. Marit Andersson | 25. august 2017 at 21:16 | Svar

    Jeg har en legetime på nærmeste sykehus 25.september og i brevet jeg fikk står det at «betaling skjer ved bankkort» Det tenker jeg ikke finne meg i, bærer på meg en kopi av brev fra finansdepartementet der det klart går fram at man ikke er tvunget til å bruke kort. (Bruker det selvsagt når det er mest praktisk for meg men godtar ikke å bli tvunget til noe som helst så lenge jeg har gjeldende lov i ryggen!)

  3. Min sønn ble i kveld nektet å betale kontant for rommet ved Petter Stordalens Comfort Runway ved Gardermoen. Årsaken til dette oppga de ikke.

  4. Legekontoret mitt har gått over til et system der de kommuniserer elektronisk. Pasientsky av Melyn Medical. I dette systemet kan legen på egen hånd bestemme at hxn og jeg skal bruke dette i stedet for epost (som hxn påstår ikke er mulig lenger) Jeg skulle betale 400 kr i egenandel. Hxn vet at jeg bor i huset ved siden av, betaler kontant og er «allergisk» mot gebyrer av alle slag. Jeg visste ikke at jeg måtte betale 58 kr fakturagebyr oppå alle egenandeler som formidles gjennom systemet. Så fikk jeg en faktura på 458 kr pr epost. Denne gikk jeg i skranken deres og muntlig avviste, samt at jeg forlangte å betale 400 kr kontant. Det fikk jeg ikke lov til. Jeg opplyste at jeg ikke ville betale de 58 kr, da de ikke har rett til å få dem.

    Mine oppgitte grunner er at jeg enda ikke har fått behandlingen, enda ikke har hentet det vi skal bruke på apoteket, ikke har bedt om å få bruke «PasientSky», ikke har bedt om faktura eller avtalt noe gebyr.

    PasientSky viste seg å ha satt mine preferanser i systemet til «akseptert» på et titalls punkter på en side med med betingelser. Jeg har ikke selv gitt noe samtykke eller «akseptert, og har ikke sett siden før i dag. På siden var også en knapp med tekst «Jeg reserverer meg» som jeg klikket på. Jeg ble straks utlogget og kunne ikke logge inn igjen. Jeg kan altså ikke få tak i loggen eller dialogen med legen lenger.

  5. kenry hissinger | 11. oktober 2018 at 15:00 | Svar

    kontantløst samfun og rfid chip implantat i handa, åå som jeg gleder meg til den nye verden…

Kommenter

Din e-postadresse blir ikke publisert


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.